پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 229060
730 روز از اجراي برجام گذشت؛ دولت امسال هم جشن پيروزي برجام را برگزار مي کند؟
تاریخ انتشار : 1396/10/28 09:32:29
نمایش : 1800
برجامي که دولت از آن به عنوان درختي که قرار بود ميوه بدهد ياد ميکرد الان دوساله شده است و تقريبا هيچ ميوه اي از آن بر سر سفره مردم آورده نشده است و هيچ تاثيري در بهتر شدن وضعيت اقتصادي مردم نداشت است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، امروز يعني 27دي ماه سالگرد اجراي برجام است، سندي که بيش از 30ماه دولت آقاي روحاني براي آن همه چيزش را گذاشت، حالا 24ماه از زمان اجراي آن ميگذرد و سوال هاي زيادي در ذهن مردم به وجود آورده که آيا دستاوردهايي که دولت روحاني به آنها اشاره کرده بود عايد ايران شده است؟

دولتي ها قول داده بودند که اگر برجام اجرايي شود همه مشکلات از آب خوردنمان  گرفته تا بيکاري و گراني حل خواهد شد اما در عمل اتفاق ديگري افتاد. بدون شک اعتراض مردم نسبت به وضعيت اقتصادي کشور نشان مي دهد که برجام نتوانسته مشکلي از معضلات مردم را حل کند و حالا که دو سال از اجراي آن ميگذرد رنگ و بويي از رفع مشکلات و ايجاد رفاه و آسايش در زندگي مردم نيست.

طبق گفته هاي حاميان برجام و دولتمردان کشورمان، آمريکا همه تحريم هاي خود عليه ايران را برداشت. اما آيا امروز هيچ شخص و نهادي از ايران ديگر تحريم نيست و مشکلات حوزه بين الملل و ارتباط با کشورهاي ديگر حل شده است؟

در اين بين وعده ها و شعارهاي سر داده شده در زمينه برجام در اذهان عمومي باقي مانده؛ شعارهايي که رئيس جمهور در وعده هاي انتخاباتي خود گفته بود که عزت را به پاسپورت ايراني ها بر مي گردانم و مشکل اشتغال را نيز حل مي کنم. اما ديگر گوشه ها از اين وعده هايي که در طول 5سال از دولت شنيده ايم و تکرار آنها ملال آورشده، پر است.

حال اگرعينک خوشبيني به برجام را از چشمان خودمان برداريم و به وضعيت اقتصادي مردم نگاه کنيم متوجه خواهيم شد که وضع بسيار بغرنج تراز ان است که فکرش را بکنيم.

در ادامه مصاحبه هاي در خصوص ناکارآمدي برجام در وضعيت اقتصادي، معشيتي و غيره  آورده شده است:

زاکاني:

برجام يک سند معيوب، ناقص و غير کارشناسي است

 

عليرضا زاکاني با اشاره به اينکه برجام را مي توان در چند قسمت بررسي کرد، اظهار داشت: زمينه هاي توافق، نقش آفرينان توافق، اسناد اين توافق که در دسترس نيست، شيوه اجراي برجام و نتيجه برجام از قسمت هاي بررسي مي باشد.

وي ادامه داد:سند برجام يک سند معيوب و ناقص و غير کارشناسي است که بين ايران و دول خارجي بسته شد.

نماينده سابق مجلس با اشاره به عدم تهيه گام به گام اسناد در برجام، گفت: ما مي توانستيم اسناد را گام به گام تهيه کنيم تا در موضع درست با آنها برخورد کنيم.

وي افزود: ما همزمان دو مذاکره برجام و جيسون رضايي را انجام مي داديم که در مذاکرات جاسوسي جيسون رضايي امتيازات خوبي گرفتيم، توانستيم در زمان تحريم ها يک ميليارد و 700 ميليون دلار دريافت  کنيم و يا ش زنداني را آزاد کنيم و يا  نفر ديگر را در طول زمان آزاد کنيم و بانک سپه را از ليست سياه خارج کنيم، اين مسائل نشان مي‌دهد که در مذاکرات نيز مي‌توانيم عملکرد مطلوبي داشته باشيم، در آن دوران شخص رئيس جمهور نسبت به دستگيري جيسون اعتراض داشت.

زاکاني از مذاکره عزت‌مندانه به عنوان يکي از عناصر منطق درست مذاکره ياد کرد و بيان داشت: در برجام يک سند ناقص امضا شد وبر روي سندي مذاکره شده که توسط آمريکايي ها نوشته شده بود و از طرفي هم اين سند را چگونه اجرا کرديم؛ نوع عمل در اجراي برجام يک نوع شتابزدگي بود که فراتر از انتظار اروپايي ها و آمريکايي ها بود.

دبير کميسيون امنيت ملي مجلس نهم:

آمريکايي‌ها در برجام تنها يک قاشق خالي در اختيار جمهوري اسلامي گذاشتند

محمد حسن آصفري دبير کميسيون امنيت ملي مجلس اظهار داشت: بايد متن مذاکراتي که ميان اعضاي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نهم با تيم مذاکره‌کننده شکل گرفت براي مردم منتشر شود تا در جريان اين روند قرار بگيرند.

وي ادامه داد: درحالي‌که ما بارها بر اين موضوع تأکيد داشتيم که تيم مذاکره‌کننده بايد اقدام متنازع انجام دهد، ولي متأسفانه هم رئيس دولت وقت و هم تيم مذاکره‌کننده منتقدان را به باد حرف‌هاي تند گرفتند، به همين دليل امروز بايد پاسخگوي آن رفتارشان باشند و هم اينکه هزينه‌اي که ملت ايران براي برجام پرداخت کرد و آمريکايي‌ها قاشق خالي را در اختيار جمهوري اسلامي گذاشتند، بايد بگويند چه کسي پاسخگوي اين قاشق خالي است.

 

عراقچي:

11 نامه ظريف به موگريني درباره نقض برجام توسط آمريکا

عراقچي درباره کميسيون مشترک برجام نيز گفت: کميسيون مشترک هر سه ماه يک بار تشکيل جلسه مي‌دهد و به درخواست ايران جلسه اضطراري داشته است. در بين جلسات از طريق نامه‌هاي رسمي که ظريف به موگريني نوشته موارد نقض آمريکا از برجام را مستند و مکتوب به موگريني ارائه کرديم، فکر کنم 10 يا 11 نامه ظريف به موگريني نوشته است

وي افزود: ما شاهد نتايج اين اقدامات ديپلماتيک ايران هستيم که در قالب ديپلماسي کلي ايران در يک سال گذشته شاهد بوديم.

 

شريعتمداري:

برجام کلاه گشادي است که آمريکا و متحدان اروپايي آن بر سر ايران گذاشته‌اند

حسين شريعتمداري مدير مسئول روزنامه کيهان درباره تصميم اخير ترامپ اظهار داشت: ترامپ در نطق‌هاي انتخاباتي خود از پاره کردن برجام سخن مي‌گفت و پس از نشستن بر کرسي رياست جمهوري نيز بارها اعلام کرده است که از برجام خارج خواهد شد ولي هر بار به بهانه‌اي خروج از برجام را به تاخير انداخته است زيرا برجام کلاه گشادي است که آمريکا و متحدان اروپايي آن بر سر ايران گذاشته‌اند و بديهي است که  هرگز نمي‌خواهند اين امتياز بزرگ را از دست بدهند.

وي افزود: يکي از شرط هاي چهارگانه ترامپ آن است که مفاد برجام تاريخ انقضاء نداشته و مادام العمر باشد که اين شرط با ادعاي او درباره نارضايتي از برجام در تناقض است زيرا  اگر برجام را به نفع آمريکا نمي‌داند چرا خواستار مادام‌العمر شدن آن است؟  برجام يک سند هسته‌اي است و ادعاي ترامپ براي اصلاح آن به فعاليت هسته‌اي ايران مربوط نمي‌شود بلکه آنچه او با عنوان «مکمل برجام“ مطرح مي‌کند، توطئه‌اي تازه براي از بين بردن توان نظامي کشورمان است. ترامپ قصد دارد با خلع سلاح ما، ايران را به کشوري ضعيف براي بلعيده شدن از سوي آمريکا و متحدانش تبديل کند .

سعيد زيباکلام:

دولت به غلط وارد مذاکرات شد و به غلط پيگيري کرد و به فرجام غلط رسيد

سعيد زيباکلام، استاد دانشگاه و تحليلگر مسائل سياسي در خصوص مذاکرات هسته اي ايران و وضعيت کنوني برجام گفت: بنابراين دولت به غلط وارد مذاکرات شد که اين مذاکرات به غلط انجام و پيگيري شد و به فرجام غلط رسيد؛ و ما بايد اين را شجاعانه بپذيريم که نه راه پس داريم و نه راه پيش؛ واين يعني ما هيچ اقدامي نمي توانيم انجام دهيم و آمريکايي ها برجام را به طور کامل نقض کرده اند ودر حال گسترده کردن هرچه بيشتر تحريم ها هستند.

وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه اگر ما از برجام خروج کنيم، چه تبعاتي براي ما خواهد داشت، گفت: مي توانيم تأسيسات هسته اي مان را در يک فاصله زماني و با يک خسارت سنگيني که  توسط آقاي دکتر صالحي، آقاي روحاني و مصدق السلطنة قلابي، خورده ايم را با يک هزينه سنگيني برگردانيم که به اعتقاد من امروز ما اين جرأت را نداريم و اين است که مي گويم نه راه پس داريم و نه راه پيش ، همين است که ما نمي توانيم کاري کنيم

 

محسن رفيق دوست:

توقع از برجام و حل شدن مشکلات کشور اشتباه بود

سردار محسن رفيق دوست عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامي درباره سطح توقعات از برجام به چه اندازه اي است در گفت و گو با انقلاب نيوز اظهار داشت: برجام فقط حق غني سازي در امر هسته اي را براي ما تسهيل مي کرد که آن را هم انجام نداد و توقعات ديگر مثل اقتصادي در اين رابطه اشتباه است.

 
وي گفت: براي بهبود اقتصاد کشور بايد به اقتصاد مقاومتي که فرمايش مقام معظم رهبري است روي بياوريم و هر کسي که منتظر است برجام براي ما کاري انجام دهد اشتباه فکر کرده است.
 
رفيق دوست در ادامه افزود: کساني که تاکيد مي کردند که با برجام مي توانند انرژي هسته اي را ارتقا بدهند سخت در اشتباه بودند. دولتمردان ما به جاي اينکه از دنيا توقع داشته باشند که معضلات و مشکلات را حل و فصل کنند به ملت و مردمي تکيه کنند که در همه زمينه ها توانمند و قدرتمند است.
 
وي با اشاره به اينکه با تکيه بر توان ملي بود که قدرت نظامي ما پيشرفت کرد و خود کفا شديم گفت: تجربه نشان داده که هر جا به توان ملي تکيه کرده ايم پيشرفت حاصل شده است و از لحاظ مختلف نيز بايد اين رويه را ادامه دهيم.
 
سردار رفيق دوست تاکيد کرد: اگر راه را براي متخصصان داخلي باز کنيم و اگر به توان داخلي اعتماد داشته باشيم ديگر نيازي به مذاکره با دشمنان نخواهيم داشت.

رئيس بانک مرکزي ايران:

توافق هسته‌اي ايران و گروه 1+5 موسوم به برجام، تا کنون «تقريباً هيچ» دستاورد اقتصادي نداشته است

 

ولي‌الله سيف، رئيس بانک مرکزي ايران در مصاحبه‌اي با تلويزيون بلومبرگ گفته توافق هسته‌اي ايران و گروه 1+5 موسوم به برجام، تا کنون «تقريباً هيچ» دستاورد اقتصادي براي تهران در بر نداشته است
به نوشته پايگاه اينترنتي بلومبرگ، سيف گفته ايران سه ماه بعد از اجرايي شدن برجام، توان دستيابي به 100 ميليارد دلار دارايي ضبط‌شده‌اش در خارج از کشور را نداشته و براي پرداخت صورت‌حساب‌هايش در مبادلات خارجي به دنبال راهي براي استفاده از دلار است.
رئيس بانک مرکزي ايران اضافه کرد با آنکه قرار است سپرده‌هاي ايران در بانک‌هاي خارج از کشور قابل دسترس باشند، بانک‌هاي اروپايي کماکان نگران نقض قوانين آمريکا و مواجه شدن با جريمه‌هاي سنگين اين کشور هستند

به گزارش بلومبرگ، سيف، بر همين اساس از «دفتر کنترل دارايي‌هاي خارجي وزارت خزانه‌داري آمريکا» مي‌خواهد با صدور دستورالعملي بانک‌هاي اروپايي را به استقبال بيشتر از ايران دعوت کند.
رئيس بانک مرکزي ايران روز پنجشنبه در حاشيه نشست‌هاي صندوق بين‌المللي پول و صندوق جهاني با جک لو، وزير خزانه‌داري آمريکا ديدار و درباره نگراني‌هايش در همين باره گفت‌وگو کردند.
سيف، جمعه به تلويزيون بلومبرگ گفت که «تقريباً هيچ چيز» از اين توافق که در روز 16 ژانويه اجرايي شد عايد ايران نشده است. وي مي‌گويد: «يکي از نيازهايي که قطعاً ما داريم تبديل کردن ارز است براي اينکه بتوانيم به تأمين‌کنندگان (کالا) پول پرداخت کنيم. اين، نيازمند دسترسي به نظام مالي آمريکا است.

اکنون پاسخ به همه سوالات بالا را روشن تر ميتوان داد و در حالت واقع بينانه اي به موضوع برجام نگاه کرد و آن گل و بلبلي که دولتي ها هم ميگويند نيست.

با اين تفاسير آيا دولت امسال جشن پيروزي برجام را خواهد گرفت؟

دانا

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html